OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Proud různých hvězdiček, velikých nadějí a zářících komet neustává ani na metalové scéně. Jedním takovým želízkem v ohni by se měli stát i tito mladíci z Velké Británie. Alespoň si to myslí odpovědné osoby v Century Media, jež kapele nabídly smlouvu toliko na základě jediné demonahrávky! Je mi tak trochu zůstává záhadou, pominu-li samozřejmě důvody čistě obchodní, proč došlo k edici tohoto EP, když dle posledních informací jeho veškerý obsah bude ke slyšení i na debutovém albu „One“, které vychází letos v březnu.
Budeme-li na něj nahlížet hlavně jako na uvedení do hudebního světa s názvem TESSERACT, tak by nám mělo poskytnout dostatek indicií k utvoření si plastického obrázku o jeho podobě. Zbystřit můžou především fanoušci takových záležitostí, jakými jsou TEXTURES anebo z horké současnosti třebas PERIPHERY. I tato pětice si ráda pohrává s kouzlem řezavých mathmetalových riffů a tyto se pak snaží bezbolestně propojit s velice emotivním feelingem jednotlivých skladeb. Ano, vypjaté a posmutnělé emoce zde opravdu nechybí. Vokál vcelku standardně, avšak zároveň i s přehledem dává obě protichůdné polohy, tvořené jak uřvaným expresivním projevem, tak silně pocitovým zpěvem. Ve zpěvných pasážích sice občas ukápne trochu více medu, než by se slušelo, ale tyto zároveň svojím citem pro navození atmosféry tvoří pevný základ tvorby Angličanů.
Instrumentální a zvukovou složku je zbytečné hodnotit. Existují sice výjimky, ale takovéto záležitosti si vydavatelé typu Century Media už zvyknout pohlídat. TESSERACT však nechci vinit ze studiových kouzel, zakrývajících pravý stav věcí. Skupina kromě solidního instrumentálního a vokálního kapitálu totiž disponuje zároveň i jasnou vizí a koncepcí. Dá se namítat, že na krátké ploše EP je až příliš mnoho momentů připomínajících něco dávno i nedávno slyšené, stejně tak se dá vytknout sázka na v současnosti módní vlnu kapel míchajících podobné hudební ingredience, ale tyto (rozhodně ne scestné) argumenty alespoň prozatím částečně tlumí několik nesporných faktů.
Atmosféra je jedním z nich. Přestože jsme vystaveni palbě srdcervoucích refrénů, hudba nepůsobí povrchně, podbízivě, se záměrem atakovat první signální. Skladby žijí pestrým životem, nebojí se epičtějšího pojetí („Acceptance“) ani posluchačsky velmi vstřícného, řekněme hitového přístupu („Perfection“). Nic nepůsobí násilně, s cílem za každou cenu ze sebe vychrlit vydavatelem objevený talent a dát tak světu najevo, že umíme všechno. Šestice skladeb má tak plynulý spád, postrádá výrazně slabších míst a nabízí i několik vrcholných okamžiků.
Přestože „Concealing Fate“ bude tvořit i páteř nadcházejícího alba, věřme, že další trumfy si TESSARECT schovají i pro ostatní písně. Marketingové fráze typu „budoucnost metalu“ a další podobné můžete hodit klidně za hlavu. I když bych této formaci jen nerad bral naděje do ní vkládané, svoji pozici si bude muset ještě pracně vybojovat. První menší bitva však už byla úspěšná.
Mladý a módní metalový subžánr zvaný djent má v existenci TESSERACT velmi solidního zástupce. Toto EP sice nabízí kvalitní porci moderní tvrdé muziky, ale je především ústupem před požadavky trhu, neboť přináší materiál, který bude zanedlouho ke slyšení i na debutovém albu této nadějné skupiny.
7 / 10
Acle Kahney
- kytara
Amos Williams
- basa
Dan Tompkins
- vokály
Jay Postones
- bicí
James Monteith
- kytara
1. Acceptance
2. Deception
3. The Impossible
4. Perfection
5. Epiphany
6. Origin
War Of Being (2023)
Sonder (2018)
Polaris (2015)
Altered State (2013)
Perspective (EP) (2012)
One (2011)
Concealing Fate (EP) (2010)
Demo (2007)
V porovnaní s nádejnou demonahrávkou z roku 2007 pôsobí aktuálne EP mojej osobe čiastočné sklamanie, samozrejme tento pocit prisudzujem skôr prílišným očakávaniam, ktoré som do tohto telesa vkladal. Dúfam, že tento môj nepríjemný pocit napraví chystaný album, pričom tiež verím, že TESSERACT nevystrieľali všetky svoje nápady, podporené veľkým talentom svojich členov, už prostredníctvom EP "Concealing Fate".
Na tak veľkú nádej je tam primálo pôvodných nápadov . Debut napovie viac .
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.